Hoe krijg ik mensen naar mijn lokale (web)winkel? #kooplokaal #online
Lendert Van Cauteren - 13 april 2020
Het zijn moeilijke tijden. Grote bedrijven hebben die financiële buffer om zich tijdens deze crisisperiode te redden, maar vele kleine/lokale handelaars zullen alles uit de kast moeten halen om overeind te blijven. Onder de campagne #kooplokaal worden er al veel initiatieven opgezet van lokale handelaars zelf om de verkoopcijfers toch die nodige boost te geven. Misschien kunnen wij ook helpen..
Met de tips hieronder hoop ik jullie - lokale bedrijven - alvast een “duwtje in de rug” te kunnen geven.
Ik probeer enkele handige tips te geven rond “Hoe kan ik meer mensen met mijn zaak/product in contact brengen en laten kopen?”.
(Deze tips zijn gebaseerd op handelaars die een website hebben. Is dit nog niet het geval, dan is mijn eerste tip: Een website is een must. Als je hier nog niet meteen in kan investeren, is dit misschien een tijdelijke oplossing.)
-
Niet-betalend:
-
Maak een bedrijfsprofiel op “Google Mijn Bedrijf”.
-
Voeg mooie foto’s en interessante berichtjes toe aan je bedrijfsprofiel.
-
Laat je klanten reviews schrijven en reageer op deze reviews als bedrijf.
-
Nieuwe openingstijden of een variatie in het aanbod? Geef hier een update zodat het in de zoekresultaten meteen duidelijk wordt voor iedereen.
-
-
Zorg ervoor dat Google jouw website (en pagina’s) goed kan lezen.
Met “meta-gegevens” kan je duidelijk maken aan Google wat er op jouw website te vinden is. Wat deze gegevens juist zijn en hoe je deze gegevens het beste aanvult op jouw website, vind je hier. Hoe 'vindbaarder' en relevanter je bent voor een persoon die op zoek is, hoe hoger Google jou in de rangschikking gaat plaatsen, hoe meer bezoek jij op je website zal krijgen.
-
-
Betalend:
Google Advertenties zijn de meestgebruikte advertenties via een zoekmachine. Voor het eenvoudig te houden, bespreek ik hier enkel dus Google en bv. geen Bing Advertenties.
-
Koppel je “Google mijn bedrijf” aan je Google Ads Account.
-
Richt je advertenties zo goed mogelijk naar de juiste regio.
-
Als je bv. in deze periode enkel levert aan huis en dit in bepaalde gemeentes of een straal van x km rond je zaak, wil je uiteraard dat je enkel reclame maakt voor jouw product in deze regio. Die targeting is perfect mogelijk.
-
Stel dat je weet dat er meer klanten bestellen in een straal van 5km, dan klanten die wat verder wonen (5-10km), dan kan je perfect je bod voor de eerste groep automatisch iets laten verhogen als je zeker wil concurreren in die regio. Dit kan een verschil maken in de keuze van de gebruiker voor jou of voor jouw concurrent.
-
-
Zorg dat je adverteert op “zoekwoorden + regio”.
-
Internationale bedrijven zullen vaak adverteren op “zoekwoorden + eventueel grote regio” en daar wil je in Google Ads liever niet tegen concurreren. Zorg er dan voor dat je specifieker bent. Stel dat je bv. een lokale elektrozaak hebt in Sint-Gillis (Dendermonde). Gebruik dit dan ook in je zoekwoorden waarop je adverteert: ga bv. niet voor “wasmachine kopen”, maar wel ga voor “wasmachine kopen Dendermonde” en “wasmachine kopen Sint-Gillis”.
-
-
Gebruik de extensies in uw advertenties.
-
Locatie-extensie: Voeg deze extensie zeker toe, zodat mensen die op zoek zijn naar uw product/dienst meteen kunnen zien waar jouw zaak zich bevindt. Relevantie van advertenties is zeer belangrijk.
-
Call-extensie: Voeg deze extensie toe als je ook graag hebt dat mensen bellen naar jouw bedrijf. Een telefoonnummer getuigt ook van extra betrouwbaarheid voor de mensen.
-
Callout-extensie: Heb je tijdens deze periode bepaalde veranderingen of speciale zaken te melden? Doe dit al in je advertentie en informeer de bezoeker zo snel mogelijk door deze extensie toe te voegen aan jouw advertentie.
-
-
Heb je een online shop? Probeer Google Shopping Ads!
-
Voor bedrijven met een online shop, is deze zeker het proberen waard. Je kan adverteren aan de hand van “gewone” zoekadvertenties, maar door een uitbreiding naar Google Shopping Ads, kan je nu je product ook tonen met prijs & afbeelding rechtstreeks in de zoekresultaten. Je hebt het vast al gezien bij het zoeken naar een product, maar je kan er dus zelf ook tussen staan!
-
-
Of deze tips nu hét verschil gaan maken voor jouw zaak?
Wel, ik ben ervan overtuigd dat voor ieder bedrijf de juiste online marketing mix te vinden is. Die ideale mix zal jou zeker dat extra duwtje in de rug kunnen geven.